26 mars 2012

Hungerspelen

Nu har även jag läst Hungerspelen av Suzanne Collins. Efter många turer hit och dit eftersom den ständigt varit reserverad på biblioteket. Jag är tydligen inte den enda som vill läsa den... Men nu är jag fast! Tror att filmen kan bli lovande också om man gillar spänning och sci fi. Och våld... det sistnämnda är jag ju ingen favorit av men det beror lite på hur det är upplagt. Gillade boken och storyn men tyckte kanske att det blev lite för mycket fjantigt kärlekssnack på slutet. Visserligen påtvingat i storyn på något sätt men varför blir det alltid så??? det oroar mig lite inför filmen men vi får väl se. Det är en trilogi och egentligen kom första delen ut på svenska redan 2009 men det är väl först nu när filmen är lanserad som hypen för gemene man har börjat. Hungerspelen utspelas i en framtid där allting bestäms av "huvudstaden". Resten av landet (som kvarstår efter alla uppror och katastrofer) är uppdelat i olika distrikt. Där utspelas varje år ett sk hungerspel, där alla barn mellan 12 och 18 år måste delta i ett lotteri där "vinnarna", 2 stycken från varje distrikt, måste kämpa för sitt liv och sin seger i direktsänd teve under en viss tid. Ganska sjuk idé men också en ganska typisk dystopi, övermakten mot den lilla människan som i det här fallet även är ett barn. Nu ska jag läsa fortsättningen såklart!

Inga kommentarer: