30 november 2011

Nedkopplad

En väldigt teknikavslappnad kollega tipsade mig om boken Nedkopplad av Susan Maushart. Ett litet experiment gjort av en mamma och hennes tonårsbarn. Undertiteln lyder En familj. Ett experiment. Ett liv utan teknik. Rätt intressant att läsa om och ganska modigt gjort av henne. Och rätt läskigt att läsa när man inser hur många tekniska prylar som smugit sig in i vårt hem de senaste åren och som nu känns självklara (och oumbärliga?). Susan Maushart ville se om det förändrade det lite asociala beteendet som hon upptäckt hemma där en satt i sitt rum och kollade på teve eller spelade på "monsterdatorn", den andra skypade och chattade på sin dator och mobiltelefon och den tredje spelade spel på sin. Hon själv som journalist använde alltid datorn och iphonen och ingen pratade med varandra längre, mer än via just datorn och mobiltelefonen. Experimentet gick över förväntan för åtminstone några i familjen. Sonen återupptog t ex sitt saxofonspelande och blev riktigt bra och har fortsatt med det. Vad Susan själv fick ut av det hela för egen del är mer oklart men här är en uppföljningsartikel ur DN. Jag slits mellan att leva ganska djupt insyltad i mina tekniska prylar och genom att leva lite mer sunt(?) med mer tid till annat och viktigast av allt att faktiskt kommunicera med de närmste utan mellanled... Ibland får jag små ryck och vi inför mobilförbud fram till en viss tid på kvällen, försöker begränsa datortiden men med en sambo som inte själv tycker att han varken sitter framför datorn eller leker med sin telefon för mycket så är det ju inte så lätt. Själv tycker jag att han har ett beroende av värsta sorten och jag är inte långt efter... Oliver är än så länge relativit teknikbefriad förutom sin älskade bärbara dvd som han kollar på varje kväll före sängdags. Men det kommer väl det med. Under tiden får man väl bestämma hur man vill ha det. Men jag tror det blir svårt att backa nu och leva ett teknikfritt liv, däremot kan man själv ta kommandot och begränsa sitt användande istället för tvärtom...

1 kommentar:

Anonym sa...

Javisst är det svårt, jag gillar ju de teknikprylar jag har. Och sedan Internet visades för mig första gången 1994 så har jag varit ganska så fast och greppet har blivit allt fastare sedan dess.
/Den lilla boklådan
denlillabokladan.wordpress.com