08 oktober 2011

Bumerang

Jag skrev tidigare att jag var lite avis på de som inte hade läst den här boken Bumerang av Tatiana de Rosnay. Senaste bokcirkelboken och vilken bok! Jag var åtminstone lyrisk efteråt och medan jag läste den fick jag tillbaka den där härliga känslan (det var länge sen) att jag aldrig ville att boken skulle ta slut för den var så bra! En lite märklig historia men det är egentligen inte den som är viktigast utan allt som sker under tiden - livet. Hon skriver fantastiskt bra och även om vi hade delade meningar i bokcirkeln huruvida det kändes som att den var skriven ur ett manligt perspektiv eller ej så tycker jag nog det. Det är sällan man läser en bok så full av död utan att det är en deckare men här funkar det ändå! Märkligt. Antoine Rey är en desillusionerad man som inte riktigt vet vart han är på väg här i livet, separerad från sin fru, frustrerad över sitt dåliga förhållande till sina tonårsbarn och han inleder ett hastigt och passionerat förhållande med en otroligt stark kvinna. Samtidigt försöker han reda ut vad som egentligen hände den där sommaren som de tillbringade vid Île de Noirmoutier. Jag märker att när jag försöker berätta för folk vad boken handlar om får jag den att låta absolut urtrist och jag förstår ju om ingen vill läsa den efter det så därför kanske jag inte ska svamla mer utan bara kort och gott säga - läs den för bövelen! :) Författaren har även skrivit den mer berömda Sarahs nyckel som jag är lite nyfiken på och Bumerang är hennes tionde bok! Lite fascinerande, undrar om alla de andra är lika bra? Tatiana de Rosnay har även en härligt oglammig webbsida om man vill veta lite mer.

Inga kommentarer: